BERNE, TIM


BERNE, TIM

TIM BERNE




BERNE, TIM - 1954. október 16-án született a New York állambeli Syracuse-ben, Egyesült Ál­lamok.

Az altszaxofonos Tim Berne a New York-i avantgarde jazzszínpad egyik kiemelke­dő fiatal tagja, aki csak 19 esztendős korában kezdett hangszerével foglalkozni. Tanult An­thony BraxtonnAl és különösen Julius Hemphill­nél, majd megalapította saját lemezcégét, az Em­pire Productionst. 1979-ben első lemeze elkészí­tése céljából a nyugati partra utazott, mert a New York-i zenészeket “túl agresszívnek" találta. Második albuma, a 7X szintén nyugati parti ze­nészekkel készült (Vinny Golia, Alex Cline és Roberto Miranda mindkét lemezen szerepel­nek), ámde a rákövetkező kiadványok (Spectres és Songs And Rituals In Real Time...), már New Yorkban készültek, és olyan közreműködőik voltak, mint Olu Dara, Ed Schuller és Paul Mo­tian. Az utóbbi kettő alakította Berne ritmus­szekcióját a következő két albumon, a The Ances­tors és a Mutant Variations címmel az olasz Soul Note-nél megjelent lemezeken. Utolsó albuma, amely a saját Empire Productionsnál jelent meg, egy 1984-es duó volt, Theoretically, amelyet az akkoriban feltűnt Bill Frisell gitárossal készített (később a német Minor Music label egy plusz számmal kiegészítve adta újra ki). Karrierjének pillanatnyi leülése miatt Berne a New York-i Tower Records üzletében kötött ki a pult mö­gött, ahol egy véletlen találkozás változtatta meg sorsát: gyermekkori barátja, Gary Lucas (a Captain Beefheart egykori gitárosa, aki a Co­lumbia Records reklámosztályán dolgozott) fel­ismerte Berne-t a Towerben és javasolta a CBS­nek, hogy szerződtesse. A cég részére készített két lemeze jó kritikai visszhangot kapott, ám a társaság ennek ellenére elutasította a szerződés megújítását. (“Azok az emberek, akik a maga­sabb pozíciókban vannak, nem zeneértők, iga­zából negatívan állnak a dologhoz."), Berne je­lenleg a kortárs jazz jelentős egyénisége. Hank Robertsszel és Joey Baronnal Miniature néven egy kooperatív triót alapítottak, vendégszere­pelt John Zorn Spy Vs Spy című, Ornette Cole­mannek ajánlott produkciójában, 1991-ben Ma­rilyn Crispell zongoristanővel duóban Európá­ban turnézott. Saját együttese jó1 mutatja priori­tási irányait: öt-hat személyes felállásaiban gyakran ott vannak régi zenésztársai, Baron, Ro­berts, Mark Dresser és Herb Robertson. Berne úgy írja le zenéjüket, mint ami “a ritmusok, a tex­túrák, a harmóniai elképzelések, a tonális dol­gok, az atonális dolgok, a hangulatok, a formák zenéje... Kis motívumokat és töredékeket hasz­nálok... mindez spontánul áll össze“. Az ered­mény olyan meglepő, frissen szóló combójazz, amely a kilencvenes években az élen jár.


Albumok: The Five-Year Plan (1979), 7X (1980), Spectres (1981), Songs And Rituals In Real Time... (1982), The Ancestors (1983), Mutant Variations (1984), Bill Frisell-lel: Theoretically (1984), Fulton Street Maul (1987), Sanctified Dreams (1987), Hank Robertsszel és Joey Baronnal: Miniature (1988), Fractured Fairy Tales (1989), Pace Yourself (1991), a Miniature-rel: I Can't Put My Finger On it (1991).





BERNE, TIM




Az utóbbi kettő alakította Berne ritmus­szekcióját a következő két albumon, a The Ances­tors és a Mutant Variations címmel az olasz Soul Note-nél






artLine Galéria sun-eyes

Retorika - HangÁr



artLine Galéria
- út a kifejezéshez -
sweet home
Világra szóló, Világnak való
© artLine 5711

artList









BERNE, TIM