BAILEY, DEREK


BAILEY, DEREK

DEREK BAILEY




BAILEY, DEREK - 1932. január 29-én született a yorkshire-i Sheffieldben, Anglia.

Bailey azon ke­vés, igazán jelentős jazzgitárosok egyike, akik egyedülállóak, teljesen eredetiek, és nincs jazz ősük. Apja és nagyapja egyaránt profi muzsikus volt, és Bailey 19414611952-ig szabályszerű álta­lános zenei és gitároktatásban részesült. 1952­től 1965-ig mindenfajta pénzhozó munkát elvál-lalt, legyen szó session-munkáról a stúdióban vagy sikerzenekari tagságról. Utóbbiak közül kiemelkedő volt a Gracie Fields kísérőzenekará­ban való közreműködése. 1963-ban Tony Ox­ley-vel és Gavin Bryarsszal alakítottak triót, hogy kipróbálják elképzeléseiket. Az eredmény ijesztően zord és absztrakt zene lett, és hosszan tartó elkötelezettséget hozott a totális improvi­záció iránt. Bailey zenéjét nehéz megfejteni, és az a hallgató, akinek nincs érzéke az időnként mor­bid humorral fűszerezett puritán retorikához, nemigen tud mit kezdeni vele. Becsmérlői sze­rint a játéka teljesen véletlenszerű, ám aki ezt mondja, próbálja csak meg utánozni: tökéletes technikájú gitárjátéka kivételesen precíz, s ezt arra használja, hogy mikroszkopikus részletes­séggel megvizsgálja anyagát, ez az anyag pedig sosem alapul hagyományos melódiákon, akkor­dokon vagy ritmusképleteken. Az ismétlés és az emlékezet kikapcsolására is törekszik. Sűrűn játszik szólóban, de a ritka alkalmakkor, amikor más zenészekkel dolgozik (játszott mind a Spon­taneous Music Ensemble-lel, mind a Globe Unity Orchestrával, továbbá számos duóban olyan zenészekkel, mint Anthony Braxton, Evan Parker és Han Bennink), akkor mintha arra töre­kedne, hogy ne is hallja őket. Gitárjára hajtja fe­jét, aztán egyszerre csak valami éles és kimon­dottan találó motívummal lép be. Lehet, hogy nem sokat tett a szélesebb jazzközönség vonzal­mának elnyeréséért, viszont rendkívüli tiszte­letnek örvend a free jazz és az improvizált zene területein működő zenészek körében. Szerepet játszott abban a küzdelemben, amely a műfaj túlélése érdekében folyt. 1970-ben az Incus label társalapítója lett, és ő igazgatja a Company fesz­tivált, amely 1976 óta a hátrányos helyzet ellené­re is életben maradt, elősegíti a jam sessionöket a nehézségek ellenére a free és improvizált terü le­ten olyan szupersztárok közreműködésével, mint Evan Parker és Peter Kowald. Több mint 60 albuma készült, ezek közül számos a Company különböző felállásaival, emellett Improvisation - Its Nature And Practice In Music (1980) címmel irt egy igen nagyhatású könyvet, melyet azután alapul használt Ön The Edge című négyrészes televíziós sorozatához. Ennek filmfelvételeit 1990-91-ben készítették és 1992 februárjában su­gározták először.


Albumok: Derek Bailey/Han Bennink (1969), másokkal együtt: Instant Composers Pool (1970), az Instant Composers Poollal: Groupcomposing (1970), Music Improvisation Company 1968-70 (1970), Evan Parkerrel és Han Benninkkel: To­pography Of The Lungs (1970), The Music Improvi-sation Company 1968-71 (1971), Solo Guitar (1971), Dave Hollanddal: Improvisation For Cello And Guitar (1971), Benninkkel: At Verity's Palace (1972), Derek Bailey (1973), Concert In Milwaukee (1973), One Music Ensemble (1973), Lot 74 - Solo Improvisations (1974), Improvisation (1975), Par­kerrel: London Concert (1975), Domestic And Pub­lic Pieces (1976), Tristan Honsingerrel: Duo (1976), Andrea Centazzoval: Drops (1977), An­thony Braxtonnal: Duo 1 & 2 (1977, felvétel: 1974, Live At Wigmore címmel adták ki újra), másokkal együtt: Company 1 (1977), Braxtonnal és Parker­rel: Company 2 (1977), Benninkkel: Company 3 (1977), Steve Lacey-vel: Company 4 (1977), Neu) Sights-Old Sounds (1978), másokkal együtt: Duo And Trio Improvisations (1978), másokkal együtt: Company, Vols 5-7 (1978), a Companyvel: Fic­tions (1978), Tony Coe-vel: Time (1979), Aida (1980), a Companyvel: Fables (1980), Christine Jeffrey-vel: Views From Six Windows (1980), Jamie Muirral: Dart Drug (1981), a Companyvel: Epiphany (1982), George Lewis-vel és John Zorn­nal: Yankees (1983), Braxtonnal: Royal, Volume One (1984, felvétel: 1974), Notes (1985), Parkerrel: Compatibles (1986), a Companyvel: Trios (1986, felvétel: 1983), Braxtonnal: Moment Précieux (1987), Cyro Baptistával: Cyro (1988, felvétel: 1982), Benninkkel: Han (1988, felvétel: 1986), a Companyvel: Once (1988), In Whose Tradition (1988, felvétel: 1971-87), Cecil Taylorral: Pleisto­zaen Mit Wasser (1989), Barre Phillipsszel: Figur­ing (1989), Louis Moholóval és Thebe Liperével: Village Life (1992), Solo Guitar Volume Two (1992).


További információk: Derek Bailey: Improvi­sation - Its Nature And Practice In Music.





BAILEY, DEREK




Bailey zenéjét nehéz megfejteni, és az a hallgató, akinek nincs érzéke az időnként mor­bid humorral fűszerezett puritán retorikához






artLine Galéria sun-eyes

Retorika - HangÁr



artLine Galéria
- út a kifejezéshez -
sweet home
Világra szóló, Világnak való
© artLine 5711

artList









BAILEY, DEREK