• Kígyós Sándor
    Debrecen, 1943. 07. 07 - Pécsvárad, 1984. 10. 30.

    Kígyós Sándor - Kerek forma

    Kígyós Sándor - Kerek forma - bronz, magasság: 15 cm.

    Kígyós Sándor szobrász, középiskolai tanulmányait a debreceni Vegyipari Technikumban és a Kodály Zoltán zenei konzervatóriumban végezte. A debreceni Tanítóképző Intézet népművelés-könyvtár szakán, majd a Kossuth Lajos Tudományegyetem magyar nyelv és irodalom szakán szerzett diplomát. 1966-tól Pécsváradon élt, ahol a Járási Művelődési Központ igazgatójaként és népművelőként dolgozott. Tanulmányúton járt Csehszlovákiában, Lengyelországban, Romániában, Finnországban és Olaszországban. Rómában Amerigo Tot-tól tanulta meg a viaszvesztéses öntést, ezt leszámítva autodidakta szobrász. 1970-től négy évig volt tagja a villányi szobrász szimpóziumnak, 1971-től szerepelt egyéni kiállításokon. 1976-tól óraadó tanárként esztétikát tanított a pécsi Tanárképző Főiskolán, majd a Janus Pannonius Tudományegyetemen. A szobrászat elméleti oldalával is foglalkozott. A hetvenes évek elejétől előadásokat tartott a Pécsi Műhely szabadiskolájában (A plasztika alapvető elemei, 1971.) “A szobrászat mesterségéről - a fafaragásról” címmel a Corvina Kiadónak írt munkája kéziratban maradt. Az MTV Műhelytitkok című adásának forgatókönyvírója és műsorvezetőjeként is közreműködött. Halála után a róla elnevezett díjat 1984-ben alapították meg szobrász, zenész és népművelő barátai. Állandó kiállítása Pécsváradon látható.
    Munkássága korai szakaszában a természeti körülmények között alakuló anyag formavilágának megőrzésére törekedett. Visszafogott szobrászi módszerét ebben az időszakban elsősorban nem a komponálás, hanem az anyagokban rejlő belső erő érvényesítése jellemezte (Éneklő, 1967; Madár, 1968). Későbbi művein a természetből származó organikus, és a társadalom absztrakt formákkal leírható rendszerének kölcsönhatása foglalkoztatta, amit elméleti munkáiban is megfogalmazott. Hetvenes évekbeli plasztikáin az elemi formák (a gömb, a hasáb) egymásra hatása, valamint a külső, szobrászi beavatkozásból létrejövő “konfliktushelyzet” kapott hangsúlyt. (Hasáb és gömb, 1971-1972). A szobrászat lényegét az anyagból ható erő és a formáló szándék küzdelmében látta, de nem hagyta figyelmen kívül a kiszámíthatatlanul beavatkozó, pusztító erőket sem (Belövés, 1975). A hetvenes évek második felétől szobrászatát az anyagszerűtlenség jellemzi. Kőből, márványból faragott hajlított formákat készített nagy technikai bravúrral, ekkor készültek hajlított plasztikái, (Hajlítás, 1974; Terhelés csoport, 1977; Összehajlás/Bending III.; A két hang, 1978) melyekben a nonfiguráció eszközeivel alapvető társadalmi és egzisztenciális problémákat érzékeltetett. Tipikus emberi szituációk, történetek - a gyengeségből fakadó hajlíthatóság, a kényszerű meghajlás és a terhek viselése - jelentek meg a főként kőből faragott műveken. A hetvenes évek végén, nyolcvanas évek elején azonban egyre inkább eltűntek a narratív elemek, és a hajlított formák önálló plasztikai értékei érvényesültek. A köztéri szobrászat új kihívásai, a lakótelepi környezethez a hagyományos anyagoknál jobban alkalmazkodó beton, alumínium technológiai lehetőségei izgatták. A monoton vizuális látványban üdítően ható, felszabadultan tekeredő formákkal a dinamikus lét lehetőségeire ébreszti rá nézőit (Betonszalag/Kempeli, 1978; Balett, 1978; Térplasztika, 1984).

    Egyéni kiállítások: 1971: Pécsi Műhely, Pécs; Kisgaléria, Békéscsaba [Galántai Györggyel] 1975: Kisgaléria, Pécs; 1976: Művelődési Központ, Gyula; 1977: Ifjúsági Ház, Pécs; November 7. Művelődési Központ, Szeged; 1982: Magyar Nemzeti Galéria Műhely-sorozat, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest (kat.); Művelődési Központ, Dombóvár (kat.); Művelődési Központ, Zalaszentgrót; Miskolci Galéria, Miskolc; Horváth Endre Galéria, Balassagyarmat (leporelló); Uitz Terem, Dunaújváros; 1983: Művelődési Központ, Debrecen; Kisgaléria, Hajdúnánás; Szoboszlói Galéria, Hajdúszoboszló - 1985: ~ emlékkiállítás, Pécsi Galéria, Pécs; 1986: ~ emlékkiállítás, Hangverseny- és Kiállítóterem, Zalaegerszeg (kat.); 1987: ~ emlékkiállítás. Budapest Galéria, Budapest Kiállítóháza (kat.)

    Válogatott csoportos kiállítások; 1971: Anyag és forma, Budapest; 1972: Pécsi Műhely, Pécs; III. Országos Kisplasztikai Biennálé, Pécs; Kápolnatárlat, Balatonboglár; 1974: IV. Országos Kisplasztikai Biennálé, Pécs; 1975: Vajda Lajos Stúdió Galéria, Szentendre; 1976: Országos Kisplasztikai Biennálé, Pécs; 1979: VI. Országos Kisplasztikai Biennálé, Pécs; 1982: Arteder, Bilbao; 1983: Künstler aus Süd-West Ungarn, Neue Galerie am Landesmuseum Joanneum, Graz; VIII. Országos Kisplasztikai Biennálé, Pécs; Tíz pécsi képzőművész, Miskolci Galéria, Miskolc.

    Köztéri művei: Madár (siklósi sárga márvány, 1970, Villány, Szobrász Alkotótelep és Szimpozion); Születés (1971, Pécs, Családi Intézet); Gömb és hasáb (zuhányai zöldmárvány, 1971-1972, Villány, Szobrász Alkotótelep és Szimpozion); Harmadik (beremendi szürke mészkő, 1973-1974, Villány, Szobrász Alkotótelep és Szimpozion); Balett (hegesztett alumínium, 1978, Pécs, Sétatér); Betonszalag/Kempeli (beton, 1978, Pécs, Rókus utca); Három forma (rozsdamentes acél, 1979, Zánka, Úttörőváros); Együtt (1981, Pécs, Családi Intézet); Kételemes krómacél plasztika (1984, Százhalombatta, Dunai Kőolajipari Vállalat).

    Művek közgyűjteményekben: Janus Pannonius Múzeum, Pécs; Miskolci Galéria, Miskolc; Magyar Nemzeti Galéria, Budapest.

    Irodalom:
    Kortárs Magyar Művészeti Lexikon - Enciklopédia Kiadó, Budapest, 2000
    Szegedi László: Magyar Szobrászok Adattára - Alenia Kiadó, Budapest, 2000
















archives




events figyelő


artLine Gallery - artLine Galéria
- út a kifejezéshez - way to the expression -
Világra szóló, Világnak való
- festőművész - képzőművész - művészet -
artNews, artCards, hungarian contemporary art, exhibitions...
artLine (CC) rubinstein 5711

Minden beérkezett anyagot jogtisztának tekintünk.
Amennyiben azok leközlése bármilyen szerzői jogi következményt von maga után,
az teljes egészében az információ forrását terheli.


ARTNET Képzőművészeti Portál és folyóirat artissimo gallery HangÁr Hangművészeti és Beszédoktató Műhely Kaleidoszkop a kultúra nézőpontja

művészeti hírek